Správny srdcový tep pri športovaní

Strážte si hodnoty vášho pulzu, veľa vám napovedia o vašom zdravotnom stave, ale pomôžu aj pri zhadzovaní prebytočných kilogramov alebo profesionálnom športovaní. Srdcový tep si môže každý človek ľahko zmerať na zápästí či krku, ale oveľa pohodlnejšie je vlastniť šikovné zariadenia s meračmi pulzu, ktoré vás o hodnotách srdcového tepu informujú kedykoľvek – v pokoji i počas fyzickej aktivity.

Pozor na hodnoty srdcového tepu

Čo srdce, to iné povolené hodnoty pulzu. Všetko závisí od nášho veku, ale i momentálneho psychického rozpoloženia. Stres, vyčerpanie, no napríklad i taká dehydratácia sa podpíšu pod výsledok nameranej srdcovej frekvencie. 

Prečo je dôležité pri športovaní sledovať náš pulz? Aby sme vedeli, či naše srdce zbytočne nepreťažujeme. Iba ak je dobre okysličené krvou, môže naše telo podávať veľké výkony a spaľovať tuky, ktoré sú v tomto prípade zdrojom našej energie pri športe. Vypočítajte si optimálnu tepovú frekvenciu, ktorú by ste pri cvičení nemali presiahnuť. U mužov sa používa vzorec 214 – (0,8 x vek), u žien 209 – (0,9 x vek). Keď túto hranicu prekročíte, prestanete spaľovať tuky a začnete naberať svalovú hmotu, preto je najlepšie cvičiť pri hodnotách 60 % až 80 % vašej maximálnej tepovej frekvencie.

ako-si-spravne-nasadit-hrudny-pas

Ako si správne merať tep

Zmerať si tep nie je nič ťažké. Správne hodnoty tepu získame najmä vtedy, ak si ho meriame sami. To znamená, že sa ukazovákom a prostredníkom jemne dotkneme svojho zápästia, vnútornej strany lakťov alebo krku a počítame, koľkokrát naše srdce udrie v priebehu dvadsiatich sekúnd. Následne toto číslo vynásobíme tromi a výsledkom je naša frekvencia srdcového tepu. Človek, ktorý je v pokoji, má zvyčajne 60 až 100 úderov srdca za minútu. Ak športujete pravidelne, toto vás pravdepodobne dlho baviť nebude, preto je dobré spoľahnúť sa na snímače tepu, šikovné hodinky s pulzomermi, fitnes náramky a iné technologické vychytávky, ktoré sú pri športe neoceniteľné.

Športové hodinky, náramky a snímače na meranie tepu

Ak chcete pri športovaní schudnúť, cvičte aeróbnym tempom. Pohybuje sa v hodnotách 70 – 80 % vašej maximálnej tepovej frekvencie. Pri týchto hodnotách je možné efektívne chodiť, behať, plávať i bicyklovať. Ak ich prekročíte, budujete si výkonnosť a svalstvo. 

Polar OH1+ optický snímač tepu, čierny Potrebujete vedieť presné hodnoty pulzu pri vykonávaní konkrétnych športov? Zaobstarajte si fitnes náramok s funkciou merania srdcového tepu alebo športové hodinky so vstavaným pulzomerom. Majú mnoho šikovných funkcií (monitor kvality spánku, snímač na počítanie prejdených krokov, celkovej vzdialenosti, spálených kalórií, GPS, výškomer, prehrávač hudby  a pod.), no jednou  z naj je najmä sledovanie srdcového  tepu počas vášho športovania. Nezáleží, či beháte, lyžujete, bicyklujete alebo plávate, takéto smart hodinky dokážu sledovať tep pri všetkom, čo robíte. Na presnejšie meranie tepu môžete využiť aj hrudné snímače tepu – hrudné pásy, či optické snímače tepu. Dokonalejšie športové hodinky dokonca dokážu určiť, ako dlho máte odpočívať, aby ste mohli opäť plnohodnotne trénovať.