Čo je to drop pri bežeckých teniskách a ako si vybrať

Ak s behom len začínate, zrejme prvým krokom bude vybrať si vhodnú bežeckú obuv, či už na beh po ceste alebo na trailrunning. Okrem zorientovaní sa na trhu v dostupných značkách, je dobré dozvedieť sa čo - to aj o parametroch bežeckých tenisiek, ktorých je niekoľko. Aj keď pre začiatočníkov to nie je kľúčové a detaily zaujímajú skôr skúsenejších bežcov. Odborníci v športových obchodoch ako je ten náš, by vám mali vedieť poradiť.

Parametre bežeckej obuvi

Aké parametre bežeckej obuvi udávajú výrobcovia? Tu je ich zoznam:

  • veľkosť topánky (rozmer chodila) v rôznych mierach napr. EU, US, UK alebo v cm
  • došľap - pronácia, supinácia, neutrál
  • výška podrážky v mm
  • tlmenie (mierne, stredné, veľké)
  • výška päty v mm
  • výška špičky v mm
  • drop v mm (sklon päta - špička)
  • hmotnosť

Čo je to drop pri bežeckých teniskách

Tento parameter môžete nájsť aj ako resp. môže byť v popisoch produktov označený ako "heel to toe drop", "heel drop", "heel-toe drop", "heel - toe offset" alebo "sklon päta-špička", či jednoducho len "drop" a udáva sa v milimetroch.

Niekedy sa zvykne zameniť drop za výšku podrážky (stack height) resp. tlmenie (cushioning), ktorá udáva množstvo materiálu medzi chodidlom a povrchom. Tieto dva parametre sú od seba nezávislé.

Povedzme si presnejšiu definíciu tohto parametra.

Drop bežeckej obuvi (definícia) – rozdiel vo výške medzi pätou a špičkou topánky udávaný v milimetroch. Čím vyššie číslo, tým väčší je uhol medzi pätou a špičkou. Hodnoty parametra sa pohybujú v rozmedzí 0 až po 14 mm. Behanie na boso (barefoot) a dnes už nielen na boso má drop = 0, tzn. že päta topánky je v rovnakej úrovni ako špička.

Nasledujúci obrázok názorne ukazuje, čo presne myslíme. Nič zložité, však?

drop-bezeckych-tenisiek-vysvetlenie

Ako si správne vybrať drop pri bežeckých teniskách

Už sme spomenuli, že hodnota drop-u môže byť od 0 až po 14 mm. Keď sa budeme držať v tomto rozmedzí, tak môžeme zadefinovať 4 stupne:

  1. Zero drop (0mm), 
  2. Nízky drop (1-4mm), 
  3. Stredný drop (5-8mm),
  4. Vysoký drop (8+ mm).

Za taký štandardný rozmer by sme mohli považovať 10mm. Nie je to žiadna veda, je to v podstate najpoužívanejší rozmer na trhu. Takisto je to na začiatok dobrá voľba, pre cestný beh, keď chcete zobrať do úvahy vašu kondíciu a predísť možným zraneniam. Je to jednoduché, rozdielny rozmer drop-u má rozdielny účinok na časti tela a ak máte (mali ste) nejaké zranenie tak budete chcieť, aby námaha resp. zaťaženie a pôsobenie behu bolo čo najmenšie a nespôsobilo ďalšie ťažkosti.

Nižší drop namáha členky a šľachy na nohách viac ako vyšší drop, ktorý zase namáha kolená a boky.

Ak sa rozhodujete pre kúpu nových bežeckých tenisiek a uvažujete nad sklonom päta - špička, potom zoberte do úvahy aj nasledovné body:

  • Pohodlie - nový rozmer drop-u môže na začiatku spôsobiť diskomfort a budete musieť zvyknúť, čo chvíľu potrvá. Toto väčšinou platí pri prechode na nižší alebo nulový drop ako má v ponuke napr. značka Altra. Nulový drop neznamená, že topánka je tvrdá alebo nepohodlná. Dnes aj takáto obuv poskytuje výbornú mieru tlmenia a pohodlia na dlhšie behy.
  • Došľap - po ang. foot strike. Viete ako pri behu našľapujete na chodidlo? Vyššie číslo je vhodnejšie pre bežcov s nášľapom na pätu, naproti tomu nižší drop má tendenciu tlačiť nohu vpred a tak došľapovať na stred chodidla alebo na špičku.
  • Povrch - to, čo cítime, keď naša noha dopadne na povrch, je práve tá informácia ktorú potrebuje telo na svoju adaptáciu. Vďaka týmto informáciam, hlavne pri trail runningu optimalizujeme krok a dokážeme sa najlepšie ako je to len možné adaptovať na zmenu povrchu absorbovaním jeho pôsobenia. V tomto prípade nám nižší drop môže priniesť benefity.
  • Zmena dropu - ak sa chystáte zmeniť obuv s iným sklonom päta - špička, ktorý je väčší ako 4 mm, zvážte adaptačnú periódu. Pri prechode na nulový drop je to takmer povinnosť ako udáva aj výrobca. Ak vám vyhovuje súčasný rozmer drop-u a nemáte žiadne zranenia, držte sa ho (nie je dôvod meniť to, čo funguje spoľahlivo). Druhou možnosťou je prípad kedy chcete striedať rôzne rozmery drop-u s cieľom posilniť svaly nohy a chodidla, či bežeckú techniku.
  • Vzdialenosť - s únavou postupne meníme bežecký štýl a došľap chodidla na povrch. Pri trailovom behu to môžete cítiť v stúpaniach, kedy nohy, achilovky začnú byť unavené a prestávame tlačiť na špičku. Majte teda na pamäti aký nový drop si zvolíte pre behy na dlhšie vzdialenosti.

Dúfame, že tieto informácie budú pre vás užitočné a pomôžu aj pri výbere vhodnej obuvi pre váš beh. V prípade, že potrebuje poradiť s výberom, neváhajte nás kontaktovať.


Súvisiace články:


 Autor © Fitendo.sk

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie